Vragen?

1Is er een terugbetaling op de podologische zolen?
Volgende mutualiteiten voorzien een terugbetaling op de podologische zolen:
  • Liberale mutualiteit: €30 per twee jaar
  • Helan: €50 per kalenderjaar
  • Vlaams & Neutraal ziekenfonds: €50 per kalenderjaar
  • Neutraal ziekenfonds Vlaanderen: €50 per kalenderjaar
  • HR RailCare: €50 per kalenderjaar
2Wat is het verschil tussen een steunzool en een podologische zool?
Een steunzool is een ondersteunende zool zonder correctie. Een voorschrift van een arts-specialist is hiervoor noodzakelijk. Het concept wordt op basis van een voetafdruk gebaseerd.

Een podologische zool is een correctie zool met voorvoet en achtervoet correctie. Een voorafgaande anamnese, klinisch en biomechanische onderzoek, stap- en loopanalyse zorgen voor een uniek zoolconcept. Ze zijn op maat vervaardigd aan de hand van een belaste 3D-scan van de voet. De zool gaat dus niet alleen ondersteunend werken, maar ook corrigerend.
3Heb ik een voorschrift nodig?
Voor podologische zolen heb je geen voorschrift nodig.
Diabetespatiënten hebben wel een voorschrift nodig van een arts of arts-specialist voor voetzorg.
4Is er een terugbetaling op de podologische voetzorg?
Diabetespatiënten hebben recht op 2x terugbetaling per kalenderjaar voor voetzorg van het RIZIV bij een geregistreerde podoloog.
Verschillende mutualiteiten voorzien ook een bijkomende terugbetaling op voetzorg:
  • Helan: €5 x4 / jaar - iedereen met voorschrift
  • CM: €5 x4 / jaar - diabetici
  • LM: €4 x6 / jaar - 65+, diabetici, obesitas, blindheid
  • Vlaams & Neutraal ziekenfonds: €7,5 x 4 / jaar - 60+
  • Solidaris: €5 x 4 / jaar - iedereen en diabetici
  • Neutraal ziekenfonds: €7,5 x4/ jaar - 60+
5Wat is het verschil tussen een gespecialiseerde pedicure en een podoloog?
Een gespecialiseerde pedicure hebben een extra opleiding voetverzorging gevolgd. Ze mogen geen risico-patiënten behandelen en niet met wonden werken.

Een podoloog is een 3 jarige bacheloropleiding. Ze mogen risico-patiënten behandelen (diabetes-, reuma- en oncologische patiënten). Wondzorg en diabetesscreening wordt ook uitgevoerd door een podoloog.
6Wat is het verschil tussen een silicone teenstukje van de apotheker en van een podoloog?
Een orthese van de apotheker is niet op maat vervaardigd. Elke voet heeft een andere bouw en structuur, waardoor deze teenstukjes niet altijd juist aan de voet passen.

Een podoloog vervaardigt deze volledig op maat van de voet, waardoor ze een juiste pasvorm hebben in de schoen.
7Zijn jullie erkende podologen?
Ja, wij zijn erkende podologen met een RIZIV-nummer.
8Wat neem je mee voor je afspraak 'biomechanische analyse'?
  • Korte broek/short zodat het onderbeen en de knieën duidelijk zichtbaar zijn tijdens het onderzoek
  • Ruim assortiment van al je in gebruik zijnde schoenen in functie van slijtagepatroon en schoenadvies Sportschoenen/wandelschoenen
  • Eventueel informatie over je medische geschiedenis dat relevant is voor de klacht (bijvoorbeeld: verslagen van RX, MRI, …)
  • Als je al zolen draagt, zorg dan zeker dat je deze mee hebt
  • Identiteitskaart of Kids-ID
9Hoe gebruik ik BORGinsole zolen?
Bouw het gebruik van de BORGinsole zolen op. Wanneer de zolen pijnlijk aanvoelen, haalt u ze best uit de schoenen en begint u de volgende dag opnieuw met het dragen van de zolen.

Na 6 weken zouden de zolen comfortabel moeten zijn. Wanneer dit niet het geval is, kan u best even contact opnemen.

De zolen zijn gemakkelijk in onderhoud. Ze mogen in de wasmachine tot maximum 30° of onder de kraan met water en zeep. Laat ze aan lucht drogen en vermijd warmte (zoals droogkast, verwarming, zon, …). Binnen het halfuur kan u de zolen opnieuw gebruiken.

De zolen gaan 2 à 3 jaar mee.

Het is aangeraden om uw zolen jaarlijks te laten controleren, waardoor we de slijtage en correctie kunnen nakijken en eventueel kunnen bijwerken.

Wanneer er eerder klachten ontstaan, neemt u best contact op.
10Vanaf welke leeftijd kan er een behandeling gestart worden bij kinderen?
Vanaf 6 à 7 jaar kunnen we gebruik maken van zooltherapie bij kinderen. Waarom niet eerder? Omdat de voeten op deze leeftijd nog in de volle ontwikkeling zijn en hierin zijn bepaalde standsafwijkingen volkomen normaal.

Maakt u zich toch eerder zorgen over de stand van de voeten? Twijfel zeker niet en maak gerust een afspraak om dit eens te laten nakijken, hierbij kunnen we aangepast advies geven. Hoe vroeger we erbij zijn hoe beter.

Heeft uw kind pijnklachten? Dan is het wel belangrijk om eerder langs te komen, zodat we de oorzaak kunnen opsporen en een persoonlijk behandelingsplan kunnen opstellen.
11Hoe kan je in de praktijk betalen?
Cash, mobiele bank-app, Payconiq of Bancontact.
12Kan ik parkeren aan de praktijk?
Ja, er is een parking voorzien aan de voorzijde van de praktijk.
13Waar is de praktijk gelegen?
De praktijk is gelegen op de Turnhoutsebaan 301. Als je voor het gebouw staat, mag je de rechtse ingang nemen (nummer 301). Je mag plaatsnemen in de wachtzaal aan de balie.